Saturday, March 10, 2007

2/5 BZ

Arkadaslar,
Bu postta 2/5 BZ afis ve fotokopi calismalarindan bir iki ornek var. Orjinal boyutta gormek icin resimlerin uzerini tiklayiniz. Iletisim ve sarkilari dinlemek icin : http://www.myspace.com/2serhat5bz
http://www.2-5bz.com/
http://www.myspace.com/gozelrecords
serhatkoksal ( at ) hotmail.com
serhatkoksal ( at ) 2-5bz.com






















2\5 BZ ile ilgili Tesmeralsekiz adli siteden alinti yazi :

Serhat Köksal
2/5 BZ 80'lere ait bir lise defterinin kenarına: "göz nuru el emeği ile bezeterek" karaladığım bir şeydir. Daha sonraları bu defter karıştırılırken dikkatimi çekmiş ve projelerimin ismi olmuştur. İlk üretim 1982 tarihinde yapılmış olan, "ping pong oynayan adamlar ve süperçöpmen ajda pekkan" adını taşıyan, defter çizgi film. 14-15 saniyelik bu filmi ortaokul ve lise yıllarımda çevremde göstermeye başladım. 1992'de ise bir şekilde istanbul da üç ay boyunca sergileme imkanı bulduğum bu filmi herkes "1 Lira" ödeyerek seyredebildi. Yine aynı yıllarda fotokopi kullanmadan, dört-beş adet üretilen ve orjinaline benzetilerek çoğaltılan, iki-üç sayfalık sarı kağıda yapılan, dergilerim vardı. Kasetleri çıkartmaları ve posterleri seri bir şekilde 1991'den itibaren üretmeye ve çoğaltmaya başladım. 1999 yılından itibaren, 2/5BZ'den ses ve video CD'leri çıkmaya başladı. İlk dönem albümleri arasında "Sizden Hesap Soracağız", "Opua Dışın", "Heeeeeyt" vardı. Son zamanlarda ise "Battal Ebru", "Ulonbay", "No Touristik No Egzotik İstanbul Cut-Up" gibi albümler ürettim. Basit teknik olanaklarla yetersizliklerden dolayı zorunlu olarak çalıştım. Mesela filmlerimi sadece iki VHS video kullanarak ürettim ve onlar bu şekli ile birçok uluslararası festivalde yer aldı. Beş saniyelik eski sampler aletimin imkanları yetmediği anlarda bu iş için çeşitli özel teyp bantlar kullandım.
Küçüklüğümde, yani 70'lerin ortası gibi, sinema salonlarında seyrettiğim bu filmleri, 80'lerin sonunda Topkapı'daki bit pazarında video kaset olarak yeniden elde etmeye başladım. Tüm bu malzemenin seslerini ve görüntülerini kendi yaptığım müziklerde ve montaj filmlerde kullanmaya karar verdim.Onları yeniden dönüştürdüm. Bu filmleri sevdim ve onlardan etkilendim ama yaptığım işlerde onlari yüceltmek veya yermek yerine; kurmak istediğim dünyaya veya söylemek istediğim söze aracı olarak görüyorum. Mesela 1991 yılında GAP TV'den görüntüleri çektiğim ve benim "Sema dans figürü" olarak algıladığım Battal Gazi'nin, ağaç dalına takılarak kılıcı ile pervane gibi dönme sahnesi beni her seyredişimde düşüncelere daldıran ve fikirler aşılayan bir görüntüdür. Bu Sema dansının günümüzde de cereyan eden Mevlana markete bir cevap olduğunu düşünerek filmlerimde kullanmışımdır veya Oryantal dansçı Etnik Marketizminin günümüzde de devam etmekte olduğunu düşünerek kolaj filmlerimde, genellikle Turistik ve Egzotik gezileri ile Etnik paranoya yaşatan James Bond'un 1960 ların sonunda İstanbul'da gecen macerasinda, ziyafet sofrasında seyrettiği dansözün eline silah alarak yumrukları ile "Etnik Markete Hayır, Egzotizm Hayır" slogani ile Bond'u tehdit etmesini mizansen etmişimdir.

Özellikle son dönem çalışmalarımda da kendi kameramla çeşitli geri dönüşüm efektleri yaratarak oluşturduğum görüntülerle dünya medyadasındaki bazı ses
ve görüntü materyallerini kendi fikirlerim doğrultusunda yeniden dönüştürüp,
kullanmaktayım.

"Güzel Mecmuası" 40'lardan günümüze dek birçok ana medya organının yazı dilinin tarafımdan istediğim yönde çarpıtılarak konu edinildiği; makasın, elle yırtmanın, uhunun araç olduğu, fotokopi dergidir ve her an her formatta çıkabilir.

1993 yılında 2/B 5Z yayın organı olarak yayın hayatına atıldı. Çıkardığım dönemlerde de, halen günümüzde de baskın olan; grup kurunca, dergi çıkarınca mutlaka "İngilizce bir ismi olsun" kompleksine karşılık bu dergiye "mecmua" demeyi tercih etmiştim. İkinci sayısında da "mecma" yaptım. İçinde Aziz Nesin'den Abdurrahman Palay'a kadar beni etkileyen birçok insan vardı ve onlarla yapılan bire bir görüşmeler mecmuayı şekillendiren en önemli malzemeydi. Benim çalışmalarıma bilerek veya bilmeyerek katkısı olduğuna inandığım birçok Türk film emekçisi; dublör, fantastik sinema yönetmeni, Türk seks filmleri ekipleri, dublaj sanatçıları, süper güçleri oynayan kostümlü oyuncular, ışıkçılar, Türk sinemasının canlı ses efektçileri, ses mühendisleri, Türk film dj'leri bulunuyordu. Onları bulup, onlarla görüşmeye gittiğimde, birçoğu ile ilk defa görüşüldüğünü fark ettim.

Güzel Mecmuası'nda da o yıllara kadar gündeme gelmemiş bu isimlerin çoğunun biyografilerini yayınladım. İbrahim Kurt, Tuncer Aydınoğlu, Cevat Okçugil,
Suudi Yılmaz, Hüseyin Zan bunlardan bazılarıydı.

90'lardan 2000'e diğer dönemlerde olduğu gibi aklımızın erdiği kadar bir şeyler yaptık. Posterler, çıkartmalar, kaset, albüm, Güzel Mecması ve bazen tek başıma bazen arkadaşlarımla yaptığım konserler... Fransa'da yayınlanan "Tribute The Disco" adlı toplama albümde, Rusya da çıkan Tribute the Coil ve İngiltere'de 66 yıldır yayınlanan "Peace News" adlı derginin çıkardığı toplama CD'de yer aldım. kendi imkanlarimla Gözel Records dan 2 tane bir bucuk karış boyutunda plak yaptım.

Bu plaklar İngiltere, Norveç, Japonya, lmanya,Fransda,İspanya,Amerika,Rusya,..da satıldı ve satılmaya devam ediyor.Ve kendi imkanlarimla ürettiğim albumler dünyanin bir çok radyosunda çaldı.

2/5 BZ nin ilk röportajı ve büyük kitlelerle karşılaşması 1994 yılında İstanbul'a gelen ve benimle 2/5 BZ ve Güzel Mecmuası hakkında BBC World Service adına görüşmek isteyen, John Peel ile oldu. Onunla görüştüğümde, kim olduğunu bilmiyordum; 1960'ların sonundan beri dünya çapında yaptığı işlerden dolayı; "alternatif müziğin büyükbabası" olarak anılıyormuş. Röportajın yanı sıra: "Türkiye'de dinlediklerim arasında en çok 2/5 BZ'nin müziğini sevdim," anonsu ile 1994'ten günümüze kadar çıkardığım birçok parçamı programlarında tanıttı. 2003 Mayıs ayında da 2/5 BZ ile BBC Radio 1'da "Peel Session" yaptı. Bu arada parçalardan bir tanesi Abdurrahman Palay'ın sesiyle "Niki bölü Beş BeZe" olarak başlıyordu. 90'ların ortalarında itibaren, John Peel dışında, yurt dışından birçok kişiden ve ülkeden ilgi görmeye devam ettim. Bazı parçalarım karışık albümlerde, röportajlarım da dergilerde yer aldı. Konser teklifleri almaya başladım .1999 yılından itibaren bunları değerlendirmeye karar verdim. 2001 yazında ufak bir İsviçre turu ve ardından 2001'in Aralık ayındaki altı ülkeyi kapsayan ve "NO Touristik NO Exotic" sloganını kullanmaya başladığım tek kişilik "2/5BZ birliği eurOPUA'da" turunu takiben tekliflerle röportajlar yağmaya başladı. Şu ana kadar 15 uluslararası (no internationalism art fetishizm anlayışı ile icra ederek) festivalde; Rusya, İtalya, Amerika, Almanya, Fransa, Belçika, Belarus, İsviçre, Polonya, Hollanda ve Avusturya'daki 60 şehirde, kendi müziğimi ve filmlerimi "No Etnik Market, No Egzotik" başlığı altında sunma fırsatım oldu. 2005 yazından itibaren ise 4 defa gerçekleştirdiğim 'Gegen Die Bridge' turlarımı 10 şehrindeki 20 ye yakın konserle gerçekleştirdim. Almanya, İran ve İsviçre'den bazı uluslararası deneysel filmlere müzikler hazırladım. Tahran ile ilgili olan bir tanesi geçtiğimiz yıllarda bir festivalde Alman "Arte" kanalından birincilik ödülü aldı. Çalışmalarımı hala İstanbul'da sürdürüyorum ve beni en başından beri destekleyen ve kahrımı çeken yurdumdaki ve ecnebi ellerdeki sevgili levhalara ve direklere çıkartmalarımı yapıştırmaya devam edeceğim. En son olarak ise Rusya'da çaldım ve önümüzdeki ay ise Tahran'da gerçekleştirilecek olan 'Depression' adlı sergiye katılacağım ve Berlin'de bilim adamı Tesla adına düzenlenen, ses ve video sanatı üzerine şekillenen bir projede misafir sanatçı olarak yer alacağım.

http://2-5bz.com

http://conkzine.2-5bz.com

http://gozel.2-5bz.com

Alintidir :
http://www.tesmeralsekdiz.org/havale_gecirme_deneyimleri/25bz_sayiklamalari.asp

Alakali bir baska link:
http://www.radikal.com.tr/diger/radikalart/25bz.php